Speuren 2016/32 Wilsum

Voor Ixy een moeilijk en deze keer niet al te groot IPO.3-spoor uitgelegd op weide met halflang gras. Het was droog, licht zonnig, licht winderig. Ixy speurde aan het "Böttcher-tuig". Dit heeft inmiddels zoveel voordelen, dat ik daar vooralsnog niet meer vanaf stap.

Ixy speurde rustig en geconcentreerd. De kop kwam nauwelijks omhoog.

De rechte stukken werden intensief afgezocht, de hoeken overtuigend en zonder aarzeling genomen, 4 voorwerpen goed verwezen, waarbij Ixy nog wat rechter kan liggen.

Een uitstekend uitgevoerde oefening.

Ook nu werd de oefening opgenomen in de ochtend-fiets-en-uitlaat-ronde. Daar Ixy over een fenomenale conditie beschikt, is dat van geen enkele invloed op haar speurprestaties.

Ivy's speurveld op 2 september 2016
Ivy's speurveld op 2 september 2016

Voor deze zomer speurde ik nooit regelmatig met mijn honden. Ik ben daar van teruggekomen, omdat de mogelijkheden van een examen op weide nu ook aanwezig zijn. Voordien richtte ik mij voornamelijk op akkers, waarop in deze omgeving voornamelijk wordt gespeurd. Het voordeel van mijn gewijzigde opstelling is wel, dat de hond in haar ritme blijft en er geen nieuwe opstart nodig is in de herfst.