Ixy gediskwalificeerd op IPO.3-examen Nordhorn

Vandaag hebben Ixy en ik deelgenomen aan het IPO-examen in Nordhorn met de bedoeling daar het IPO.3-certificaat te behalen,

Dat lukte helaas niet, omdat Ixy door haar loopsheid niet in de hand stond van de geleider en daardoor werd gediskwalificeerd. Ze struikelde op een oefening, die er al weken uitstekend in zat, maar die ze besloot vandaag te weigeren, zoals ze dat de afgelopen trainingen al had aangegeven. Dit begon dat al met het betreden van het veld voor het pakwerk.

Daarna nam ze slechts één verstek aan en begon overigens te zwemmen.

De keurmeester had geen andere keus dan ons te diskwalificeren in C (afd. pakwerk) vanwege "ungehorsam".

 

Tijdens het speuren werd mij al duidelijk, dat "het weer zo'n dag zou worden".

Het IPO.1- en IPO.2-examen werden ook afgelegd tijdens de loopsheid van Ixy. Tijdens die examens stond ze ook slecht in de hand maar toch beter dan vandaag.

Nu begon ze het speuren al op een ongeconcentreerde manier. Ze heeft mij tijdens het speuren eigenlijk nooit in de steek gelaten; ze loopt het spoor altijd tot aan het eind uit.

Onderweg begon ik daar echter aan te twijfelen deze keer.

De slordigheden vonden plaats op enkele van de rechte stukken. De hoeken werden wel zeer geconcentreerd genomen en de voorwerpen prima verwezen.

Ik was blij met de 82 punten, die de keurmeester mij toekende.

 

Het appèl was nog veel moeizamer. Er ging van alles mis. Ze stond daar al niet in de hand en nam een loopje met mij. Uiteindelijk kende de keurmeester, Heinz Stets, mij 70 punten toe. Een welwillend gebaar maar ik mezelf die punten niet gegeven.

 

De punten werden door de diskwalificatie uit de lijst verwijderd.

 

Het is jammer, maar zulke dingen gebeurden nu eenmaal ook.

Het is overigens de eerste keer, dat ik een diskwalificatie van één van mijn honden meemaak sinds begin 1980.

 

Volgende keer beter, eerst maar eens even een periode van rust.