Speuren 2016/05

Speuren met Ixy - zicht op de akker en omgeving
Speuren met Ixy - zicht op de akker en omgeving

Een groot en warrig IPO.3-spoor uitgelegd voor Ixy. Een buitengewoon slechte akker, waarbij ik bewust de slechtste stukken uitkoos met harde stukken kleigrond. Een barre akker maart wel de droogste die ik op dat moment kon vinden.

Ixy ging voortvarend te werk en verwees het eerste en tweede voorwerp overtuigend. De hoeken werden eveneens uitstekend genomen tot de voorlaatste hoek, waar Ixy plotseling werd afgeleid door iets in de verte, waardoor ze de hoek overliep.

Zonder te kunnen zien, waarop haar aandacht gevestigd was geweest, heb ik haar de hoek doorgepraat, waarna ze het speuren weer uitstekend oppakte tot aan het eind toe.

Ik had de bak met de restmaaltijd worst opzettelijk duidelijk in het zicht geplaatst vanaf het laatste voorwerp om te zien of Ixy geconcentreerd bleef.

Ze was inderdaad geconcentreerd maar dan wel op de worstbak, waardoor ze het laatste voorwerp gemakshalve wilde overlopen. Dat gaf mij de kans haar een fikse correctie te geven, waarna ze wel verwees.

Een leerzame oefening.

Een akker als deze hoop ik niet te krijgen tijdens een examen....

Het erbarmelijke speurveld.
Het erbarmelijke speurveld.