Training OG Uelsen 2/2016

Tijdens de maandagavondtraining een kort appèl gedraaid met Ixy: zit, af, sta, apporteren, omdat we vanmorgen het hele programma al hadden gedaan.

Ixy moet eerst de onvoorwaardelijke concentratie kunnen opbrengen. Aangezien ik niet van slaafse, gedrukte honden houd, krijgen ze bij mij altijd meer vrijheid, waardoor de honden soms even niet bij de les zijn (alles om ons heen is ook zo leuk).

Na dat te hebben bewerkstelligd, verliepen de oefeningen prima. De minst "vaste" oefening is de sta-oefening, maar ook die komt nu tussen de oren van Ixy te zitten.

Bij de afoefening met afleiding heeft Ixy aangetoond na het eerste commando af, terwijl baasje wegloopt, snel nog even op te staan en te verkruipen. Dat gaan we nu toch even veranderen.

 

De pakwerker is onlangs geopereerd en bood zich vanavond aan voor aanblafoefeningen, nog geen oefeningen met extra lichamelijke inspanning.

Dat kwam mij goed uit. Ik wilde Ixy laten revieren van verstek 3, via 4 naar 5. Ixy heeft daarbij wel een lange lijn om eventueel te kunnen helpen, maar ik train de oefening puur op commando en gehoorzaamheid.

Dit lukte meteen de eerste keer. Na overtuigend aanblaffen volgde de beloning door laten inbijten.

Daarna meteen het veld verlaten. De avond was geslaagd.

Woensdag zien we verder.