Quinty naar nieuwe eigenaar

Vervelende maar belangrijke beslissing.

Zoals de meesten van jullie weten, heeft mijn gezondheid op 27 januari j.l. een extra deuk gekregen, waardoor ik gedwongen werd na te denken over het aantal honden, dat ik nog onder mijn hoede had, te weten Quinty en Ixy, en wat ik nog aan zou kunnen. Langzaamaan werd het mij duidelijk, dat het voor de hand lag, dat ik in de nabije toekomst beter af zou zijn door van één van mijn beide honden afscheid te nemen, voor mij een zeer, zeer zware, maar waarschijnlijk onvermijdelijke beslissing.

Dit heeft met de kwaliteit van de honden niets te maken maar wel met mijn lichamelijke mogelijkheden om meer dan één hond de baas te kunnen. Het gaat dan niet alleen om de momenten van africhting; het belangrijkste zijn de momenten, dat de honden bij huis zijn en hun broodnodige zorg dienen te genieten. Het gaat dan om uitlaten, wandelen, aandacht geven.

Ook de africhting van twee honden wordt in dit stadium gewoon te veel.

Toen de onvermijdelijke beslissing voor mij duidelijk werd en ik daarover met medesporters en  –fokkers praatte, kwamen er meteen geïnteresseerden tevoorschijn voor één van de honden. Omdat er één gegadigde bij was, die ik beschouw als een uitgelezen kans om de hond een uitstekend tehuis te geven, waarbij ze als huishond maar ook voor de africhting en mogelijk de fokkerij zal worden ingezet, was de keuze vrij snel duidelijk. Hier was plotseling een geweldig tehuis voor een geweldige hond.

Met verdriet in mijn hart maar met een zeer positief gevoel over haar toekomst bij haar nieuwe eigenaren, heb ik vandaag afscheid genomen van één van mijn oogappeltjes, namelijk Quinty. Quinty is inmiddels met haar nieuwe eigenaar meegegaan naar Silberstedt in Sleeswijk-Holstein (onder Denemarken).

Betekent dit tevens het einde van onze fokkerij?

Daar ga ik vooralsnog niet vanuit. De huidige nieuwe exportregels naar bijvoorbeeld Nederland zullen worden aangepast ten voordele van betrouwbare fokkers. Hoe lang dat duurt, weten we natuurlijk niet. Zekerheid is er op dit moment niet.

Ik kan me voorstellen, dat er enkelen onder u zijn, die zich afvragen waarom de keus juist op de voortreffelijke hond en fokteef Quinty is gevallen, zo’n uitstekende en op fokgeschiktheid gekeurde hond uit eigen lijnen, die ons onlangs nog een fraai nest gaf. Het antwoord is duidelijk. Er was voornamelijk interesse voor Quinty. Quinty heeft een leeftijd, waarop ze nog aantrekkelijk is voor een eigenaar of geleider. Men kan er alle kanten nog mee op. Is de hond een jaar ouder dan ligt dat al anders.

De gemaakte beslissing impliceert, dat Ixy vom Haus Ehrlich blijft.

Deze beslissing heeft geen invloed op gemaakte afspraken over garantie. Dat moge duidelijk zijn.

Mochten er vragen zijn, dan weet u mij te bereiken.

 

Met vriendelijke groet,

Hennie Rouw