Extra training 2015/12

Met Ixy getraind op het apporteren en het vooruitzenden.

Alle apporteeroefeningen aan de lange lijn.

Het vlakapport ging goed. Met behulp van de lange lijn een correctie om Ixy sneller en directer te laten keren. Ze neigt ernaar met een bocht terug te komen. Een vijftal keren getraind en dat verliep naar wens.

Apporteren over de haag verliep ook goed. Ixy moet echter nog wel goed tussen de oren krijgen, dat ze ook terug over de haag moet. Nadat dit twee keer goed was gelukt, de oefening beëindigd.

Het apporteren over de klimschutting is momenteel de best uitgevoerde apporteeroefening van Ixy. Ixy gaat op het commando zelfstandig over de schutting, apporteert het blok en komt eveneens zelfstandig terug over de schutting. Deze oefening een drietal keren getraind. De uitvoering van deze oefening was erg goed.

Het vooruitzenden ging eveneens uitstekend. Als je alleen traint, ziet de hond natuurlijk wel, dat ik het balletje er neer leg. Dat kan ik ook vooraf doen, maar dat is me momenteel te riskant in verband met het apporteren.


Ik kan rustig stellen, dat de onderdelen A (speuren) en B (appel) zo goed als klaar zijn voor het examen van 19 april. We gaan nu bijschaven en de puntjes op de i zetten.

Ook op het gebied van het pakwerk denk ik, dat we wel komen waar we willen zijn. Hier zijn echter nog wat meer stappen te zetten.


Ixy is een voorbeeldig te leiden hond. Ze leert snel en is zeer bereidwillig.