Speuren 2015/03

Deze ochtend had ik geen auto ter beschikking, dus legde ik een spoor uit op een akker vlak bij ons huis. Een flink spoor in de vorm van een IPO.3, dus met 4 hoeken en een extra voorwerp, dus ook 4. De rechte stukken opzettelijk lang gemaakt om de doortastendheid en het volhouden van de hond te kunnen beoordelen. Alleen bij de aanzet en de voorwerpen en hier en daar op het spoor een paar stukjes worst op het spoor gelegd. De eindbeloning op het laatst (in een plastic zakje).

Vervolgens ben ik teruggelopen naar huis om Ixy op te halen.

Een onaangename verrassing.....
Een onaangename verrassing.....

Terugkomend bij het spoor zag ik een stuk of 5-6 kraaien lekker over mijn verse spoor wandelen, al knabbelend op de versnaperingen, die ik daar voor Ixy had neergelegd.

Uiteindelijk bleek alleen bij het paaltje van de aanzet en bij de voorwerpen de worst ongemoeid te zijn gelaten. Ook de eindbeloning lag er nog, dankzij het plastic zakje.

Daar baalde ik wel even van, maar vervolgens ben ik met Ixy gaan speuren.


Bij de aanzet gedroeg Ixy zich meteen gedreven om niet te zeggen 'stormachtig'. Dat laatste mag was minder en is dus een aandachtspunt voor de volgende oefening.

Vervolgens speurde ze voortvarend door. Het eerste voorwerp werd snel en overtuigend verwezen. Daarna vervolgde ze het lange rechte gedeelte. Net voor de hoek tilde ze het hoofd even op ("waar blijft mijn beloning....?") maar ging toch door. Het tweede voorwerp werd eveneens snel en overtuigend verwezen. Ixy was goed geconcentreerd bezig. Voor de tweede hoek kwam het kopje weer even omhoog (geen beloning), maar ze pakte de hoek overtuigend en goed, eveneens het derde voorwerp en de derde en vierde hoek. Het laatste voorwerp werd opnieuw uitstekend verwezen.

Verbeterpunten: wat minder snel speuren, wat rustiger zijn bij de voorwerpen.


Al met al een geslaagde oefening. Hier en daar was merkbaar, dat Ixy een stukje wordt verwachtte. De volgende keer dus maar weer speuren met auto en een tweede persoon.

Ik blijf deze beloning tenslotte in wisselende hoeveelheid en op verschillende plaatsen herhalen.

Aan Ixy zal het verder niet liggen.

Dat bleek nu wel duidelijk.