Clubtraining Uelsen 2014/16

Ixy generale examentraining BH.

 

Met Ixy opnieuw het BH gelopen. Veel afleiding door mensen en honden.

Ixy doet haar oefeningen maar het is nog net niet voldoende in mijn ogen. Het volgen in de groep moet beter, het losvolgen in het algemeen wat oplettender. Bij de zit- en de afoefening wil ze meteen gaan liggen. Het was vanavond voor haar een lolletje. Ze sprong en speelde op momenten, dat dat niet gewenst is. Ze heeft er lol in en dat is fijn. Kennelijk is Ixy er nog niet helemaal aan toe.

Ik kan nu druk op haar gaan leggen of nog een paar maanden langer trainen.

Ik kies voor dat laatste. Een volgend examen op de club is in oktober.

We trainen rustig verder in die richting, waarbij ik ook het apporteren en de rest voor het IPO.1-examen mee zal gaan nemen.

Of ik met haar in oktober al gereed ben voor het IPO.1 is momenteel nog niet duidelijk. Of dat examen dan of in het voorjaar van 2015 zal plaats vinden dus ook niet.

Dat betekent, dat we tijd genoeg hebben.

Na haar loopsheid pak ik de training voor het IPO.1 op. Het BH zit daarin dus dat is OK.

Ik heb me dus maar afgemeld voor het BH-examen. Het AD-examen gaat wel door.

 

Quinty generale examentraining.

 

Quinty liet zich weer overtuigend van haar beste kant zien,

Alle oefeningen verliepen naar wens en werden goed uitgevoerd. Ze toont zich hierbij opgewekt en blij en dat is voor mij altijd erg belangrijk.

Ik had voor het vooruitzenden de Cong meegenomen en deze pas op het laatst, nadat ik het apporteren beëindigd had, door een clublid ca 30-40 meter vanaf het appèlbegin neer laten zetten. Hierbij was voor mij belangrijk, dat ze niet in het gebied zou komen, waar ze de 'afstand-correctie' heeft gehad.

De vooruitzendoefening was een reusachtig succes.

Quinty ging als een speer en ging tevens razendsnel af.

 

Het pakwerk verliep volgens het programma met de tweede pakwerker. De eerste zal voor het examen niet hersteld zijn.

Dit verliep buitengewoon goed.

Tijdens het zijtransport op het eind kwam de adder in het gras toch weer boven.

Quinty had regelmatig tijdens dat afsluitende zijtransport de pakwerker in het been gebeten. Dat was een jaar geleden al in Lingen. Ik was hier steeds zeer alert op om haar te kunnen corrigeren, maar het gebeurde de laatste maanden niet meer.

Vanavond daarentegen wel. Ik kon niet eens snel genoeg reageren.

Het heeft bij Quinty te maken met haar inschatting van de dominantie van de pakwerker. Heeft ze een pakwerker op dat vlak minder 'hoog', dan kan ze dit laten zien...

Als me dit op het examen gebeurt, is het over en volgt diskwalificatie.

Ik heb haar daarom sterk gecorrigeerd in de hoop, dat dit blijft hangen.

Quinty is een hond met verrassingen, buitengewoon plezierig en sociaal, nauwelijks ergens van onder de indruk maar ook niet te onderschatten.

 

De laatste examentraining vindt volgende week woensdag plaats.

In het weekend is er geen training in verband met de FCI-Landesgruppenausscheidung, waaraan enkele leden deelnemen.


Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    GRLpGpAG (dinsdag, 20 juli 2021 13:27)

    1