Training OG Lathen-Fresenburg (3)

Quinty.

 

Met Quinty het grootste gedeelte van het IPO.1-appèl getraind met de nadruk op een zo perfect mogelijke uitvoering. Vanaf vandaag heb ik het gebruik van de Techno-bal weer opgenomen. De oefeningen verliepen alle probleemloos. Mogelijk is de korte pauze, die we in acht hebben genomen, een goede zaak geweest.

 

Voor het pakwerk heb ik een werpmouw van Knut Fuchs aangeschaft. In Uelsen werkt men daarmee, in Lathen niet. Ik was vanaf het begin, dats ik het gebruik ervan zag, niet enthousiast over die methode, maar ik heb mijn mening daarover drastisch aangepast na daarover met verschillende kenners te hebben gesproken. Ondanks dat Quinty feitelijk 'klaar' was voor het pakwerk in IPO.1, waren er toch slordigheden in de blaf- en losfases gekomen, die onwenselijk zijn.

We hebben deze werpmouw meteen ingezet. Tevens hebben we ons vanavond alleen geconcentreerd op het revieren van twee verstekken en het aanblaffen. Iedere keer als Quinty na het revieren aanblafte, ging dat ook al beter, nadat ze in de gaten kreeg, dat de mouw als beloning zou worden weggeworpen, dit ter voorkoming van het inbijten in of aanstoten van de mouw in het verstek.

Op deze wijze gaan we een aantal weken door. Daarna bouwen we het langzaam uit naar de rest van het programma.

 

IPO.1-examen Quinty.

 

Ik heb mijn doelen op dit vlak bijgesteld.

Ik richt mij nu op het IPO.1-examen op 27 oktober 2013 in Lathen-Fresenburg en bij succes eventueel op de fokgeschiktheidskeuring in Bremen-Rönnebeck op 9 november 2013.

Daarna komt de overweging om, mede gelet op de regelmaat in de loopsheden van Quinty, meteen door te trainen naar IPO.2 (dat in ieder geval gebeurt, zoals gebruikelijk naar IPO.3, als de omstandigheden het toelaten) en/of tussendoor het eerste nest met Quinty te fokken.

 

Omdat in het najaar in Uelsen een keurmeester op het najaarsexamen is uitgenodigd bij wie ik geen honden meer voorbreng omdat hij in de richting van mij en mijn honden verraderlijk keurgedrag vertoont (wat ik hem ook heb medegedeeld), zal ik tot dat examen op zondagochtend en donderdagavond in Lathen de training voortzetten. Op woensdagavond train ik dan voorlopig in Uelsen.

 

Ixy.

 

Met Ixy is de gehoorzaamheidsafrichting nu begonnen.

Ondanks dat ze gezien haar leeftijd en ervaring nog veel op haar omgeving is gericht, zijn we toch begonnen met de basisprincipes van het appèl voor BH/IPO.1. In dit geval betekende dit, dat er oefeningen op de plaats en kort voervolgen werden getraind. Een erg kort tijdsbestek.

Het commando 'voet' dient te voeren naar het goed aan de voet zitten. Door kleine speelse oefeningetjes tijdens de wandelingen, zat het op commando zitten er al enigszins in. Nu gaf ik het commando en bewoog ik haar met mijn hand in mijn richting tot ze netjes naast mij zat. Daarna de klik, blijven zitten (een jonge hond heeft de neiging meteen weer te gaan staan) en het vrijlaten naar de bal op de rug.

Gebruik werd gemaakt van klikker en Techno-bal. Ik trainende met Ixy vandaag uitsluitend het 'naar de baas kijken', zeer belangrijk voor verdere stappen. Eerst kijken en dan de rest. Toen Ixy uiteindelijk keek en zelfstandig de bal pakte na de klik, beëindigden wij de oefening. Dat was het eerste succes.

En zo gaan we langzaam en zonder druk verder in de richting van het einddoel.

 

Tijdens de pakwerkoefeningen werd eveneens gebruik gemaakt van de nieuwe werpbouw, in dit geval voor de bijtoefeningen.

In Uelsen trainde Ixy al een vijftal keren op de tafel. Mede gelet op haar temperament leverde dat een enigszins onrustig beeld op en blaffen  zat er nog niet in. In Lathen heeft men geen tafel, of in ieder geval een tafeltje, dat in mijn ogen minder geschikt is.

De hond werd voorlopig door de geleider vastgehouden en gewerkt werd vanuit de methode, dat de pakwerker in een verstek stond en de aandacht van de hond trok. Meteen leverde dit het uitstekende resultaat van een blaffende Ixy op, die daardoor de pakwerker naar zich toe trok. Deze bewoog zich in de richting van de hond en rende voor haar langs, waardoor Ixy zelfstandig de bijtfase moest opzoeken. Dit ging in eerste instantie wat rommelig maar de keren daarna uitstekend. Afgesloten werd met een korte vlucht, waarna Ixy met de mouw van het veld kon.

Een prima oefening. Mijn complimenten gaan uit naar pakwerker Lambert Schulte.

 

Gezien mijn gewrichtsklachten wil ik eigenlijk zo spoedig mogelijk naar de 'paal', om de hond daaraan onder gebruikmaking van een tuigje beter te kunnen fixeren en ik niet een nacht hoef wakker te liggen van gewrichtspijnen. Een tweede lijn wordt dan aan de halsband van de hond bevestigd. We zullen zien of dat een volgende keer gaat lukken.

 

Al met al een erg succesvolle en vooral ook gezellige training in Lathen.

Aankomende zondag is er zowel in Lathen als Uelsen geen training.

 

Ook Linda trainde succesvol met haar Lea.


Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    GRLpGpAG (dinsdag, 20 juli 2021 11:53)

    1