Training met Quinty in Uelsen

Vanmiddag het clubterrein in Uelsen gebruikt voor een extra training op appèl en pakwerk. Ik kwam er weer achter wat een woorderbaarlijke hond Quinty is: zeer gezeglijk, enthousiast, intelligent en verrassend.

 

Appèl.

Apporteren (9).

 

Enkele vlakapportoefeningen. Quinty komt steeds duidelijker en sneller voor met het blok. De oefeningen verliepen prima. Daarna het apporteren verplaatst naar de haag. Quinty met het apporteerblok laten wennen aan de sprong over de haag met apporteren. De oefeningen gebeurden aan de lange lijn. Met een bal liet ik Quinty tenslotte wennen aan de klimschutting.

Wij zijn er nog niet, maar Quinty ontwikkelt zich voorbeeldig.

 

Vooruitzenden.

 

Het vooruitsturen ging alweer beter. Ze moet nu nog leren te 'gaan' als ze niet heeft gezien, dat ik de bal er heb neergelegd. Grappig is wel, dat ze, ook al denkt ze: waar moet ik naar toe?, toch vooruit gaat. Ze wil er wat voor doen.

 

Pakwerk.

 

Getraind op de vlucht, het lossen, de overval en opnieuw het lossen.

Quinty werd op de gebruikelijke plaats afgelegd. Ik had een mouw om en vluchtte, toen Quinty rustig was tijdens de afoefening. Ze kwam snel en hard in.

Voor het eerst trainde ik met haar het lossen. Ze loste direct en zonder gerommel en kreeg vervolgens de mouw.

Daarna deze oefening herhaald. Vluchten en vervolgens lossen. Daarna een overval met enkele stevige stokslagen en opnieuw lossen. Daarna de mouw als beloning.

Deze oefeningen heb ik twee keer herhaald.

Het was geweldig!

 

Natuurlijk zal het anders zijn, als er een ander 'in het pak' staat en als ik enkele meters van Quinty verwijderd ben om het 'los'-commando te geven. Toch lijkt het mij niet een echt probleem.

Morgen zal ik het in overleg in praktijk brengen tijdens de training in Lingen-Bramsche.

 

Tot aan het examen kan ik nog een keer of tien trainen in Lingen, een keer of tien in Uelsen en een keer of vier in Lathen.

De deelname aan het IPO-examen op 28 april in Lingen-Bramsche wordt steeds reëler.

 

Ik ben extra gemotiveerd door het gedrag van Quinty. Wat een geweldige hond!


Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    GRLpGpAG (dinsdag, 20 juli 2021 11:29)

    1