Training OG Uelsen met Quinty en Ixy

Quinty.

 

Tijdens een enorme oostenwind getraind met Quinty op appèl en pakwerk. De akkers waren bevroren en het speuren moest daarom achterwege blijven; ook had ik geen weide.

 

Enkele appèloefeningen gedaan met Quinty.

Aandacht werd besteed aan aangelijnd volgen, waarbij ik de nadruk legde op schieten tijdens de volgoefening en tijdens het afleggen met afleiding. Dat ging goed. Quinty wilde tijdens het tweede schot bij de afoefening opspringen en de schutter opzoeken, maar ik kon haar een flinke correctie geven, omdat ik op de lijn stond.


Verder trainde we op de zit- en afoefeningen uit de beweging. Het zitten gaat steeds beter, als ik maar let op een duidelijk onderscheid in de klank en hardheid van de commando's 'zit' en 'af''. Het voorkomen uit 'af' moet nog beter. Ze heeft nog steeds de neiging tegen me op te springen, net als bij het BH-examen.

 

Ook werd de vooruitstuuroefening geoefend. Dat gaat goed, maar nu moet de volgoefening daar nog voor.

 

De oefening van het vlakapport ging een aantal keren goed tot een beginneling los met zijn hond het terrein opkwam. Dat was te veel afleiding voor Quinty. De apporteeroefening daarom afgebroken en later herhaald. Het gaat duidelijk de goede kant op.

 

Tijdens het pakwerk herhaalde malen twee verstekken gerevierd en enkele keren achter de hond gaan staan. Dat is nog onwennig voor Quinty, maar gaat de goede kant op. Bij dat revieren, waarbij ik altijd gebruik maak van een lange lijn om de hond eventueel te kunnen corrigeren, bleef één keer de lijn achter mijn been haken. Ik werd niet onderuitgetrokken, maar Quinty kreeg een enorme correctie. Ik dacht, dat ik nu weer terug zou zijn bij af, maar nee hoor, Quinty ging gewoon weer opnieuw zonder enig verschil met daarvoor. Dat ze soms tijdens wandeling totaal niet reageert op correcties heeft dus ook voordelen. Geëindigd werd met een drietal vluchten. Quinty mocht pas in beweging komen, als de pakwerker wegrende en moest daarvoor blijven liggen. Dankzij hulp van de lijn lukte dat prima.

Haar beet was rustig en voorbeeldig.

 

Ixy.

 

Ik was van plan met het pakwerk te wachten tot Ixy 7 maand oud was. De sfeer was echter goed en ik besloot haar vandaag als proef al een keer op de tafel te zetten. Na een korte inleiding beet ze meteen prima en rustig op het kleine mouwtje. Dat deden we drie keren en ik was erg tevreden over het gedrag van Ixy op dat vlak.

De eerste schreden zijn dus nu gezet.


Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    GRLpGpAG (dinsdag, 20 juli 2021 11:21)

    1