Apporteren en vooruitsturen

Vandaag op het kringgroepterrein van Uelsen enkele apporteeroefeningen en het vooruitzenden geoefend met Quinty.

 

Quinty wordt aangeleerd het apporteerblok, dat ik met mijn handen vasthoud, te pakken na het commando. Vervolgens wordt er gespeeld met het blok, dat ik nog steeds vasthoud. Dan laat ik haar langzaam zitten en het blok vasthouden, terwijl ik het blok loslaat. Vervolgens pak ik het blok weer vast en geef het commando 'los'. Vervolgens weer het apporteercommando en daarna mag ze een stukje aan de lange lijnen lopen en het blok vasthouden, waarna ik haar weer voorzichtig naar mij toe breng, het blok vastpak, met haar speel en dan het traject opnieuw beoefen. Dat enkele keren achter elkaar, maar niet langer dan een minuut of vijf.

 

Afgesloten werd met het weggooien van het blok. Omdat de verplichte nieuwe blokken de hond meer dan vroeger de kans geven om het blok niet in het midden vast te pakken maar aan één van de zijkanten, heb ik het blok niet verder weggeworpen dan een meter of twee voor mij. Na het commando pakte Quinty het blok goed op en werd voorgeroepen, alles nog steeds aan de lange lijn.

Dan weer het spel als boven beschreven.

Deze oefening werd nog een keer herhaald. Genoeg voor vandaag.

Later wordt de oefening uitgebouwd in de richting van de programmaeisen.

 

Tot slot heb ik het vooruitzenden een drietal keren beoefend. Heel vaak wordt in het begin getraind met het zenden naar de bal door het commando 'vooruit!' en dan de hond weer terugroepen. Dat had ik deze week al een keer gedaan.

Dat doen we nu niet meer. De afoefening als slot van het vooruitsturen is vaak een probleem en extra commando's kosten punten.

Deze keer heb ik de bal neergelegd op de plaats, waar ik Quinty naar toe wil sturen, altijd nabij een herkenningspunt als een paal, struik of boom. Daarvan wijk ik op eigen terrein niet meer af.

Daarna heb ik haar binnen het bereik van de tien-meter-lijn vooruit gezonden. Vooraf kon ze duidelijk zien, dat ik de bal op die plaats neerlegde en was ze meteen sterk gemotiveerd om er naar toe te rennen.

Bij het bereiken van de bal gaf ik Quinty het commando 'af' en een klein, onbeduidend rukte aan de lange lijn. De hond werd vervolgens opgehaald.

Het functioneerde drie keer uitstekend.

 

Al met al zijn we 10-15 minuten bezig geweest inclusief kort afsluitend balspel als beloning.

Quinty had er lol in.


Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    GRLpGpAG (dinsdag, 20 juli 2021 05:07)

    1

  • #2

    GRLpGpAG (dinsdag, 20 juli 2021 07:58)

    1