Clubtraining OG Uelsen

Deze avond weer aan de clubtraining in Uelsen deelgenomen met Quinty.

 

Appèl.

 

De appèltraining was gebaseerd op het volledige BH-programma. De oefeningen verliepen uitstekend. Na het aangelijnde volgen door de groep besloot ik de groep nog eens in te gaan met een voor het eerst afgelijnde Quinty, die prima haar best deed. Ze is volgzaam en staat goed in de hand.

De afoefening met afleiding verliep ook uitstekend.

 

Pakwerk.

 

In overleg ben ik vanavond afgeweken van de trainingsmethode, die gebruikelijk is in Uelsen.

Men laat de hond daar aanblaffen en de pakwerker gooit dan als beloning een mouwtje weg, waar de hond achteraan mag. Een prima methode, waarmee men probeert te bewerkstelligen, dat de hond in de toekomst nooit de neiging heeft om in te bijten in het verstek.

 

Aangezien ik op korte termijn verbetering wilde aanbrengen in het aanblaffen en daarop al een aantal keren zelf met Quinty pakwerk had gedaan, besloot ik mijn methode voort te zetten. Ik had namelijk gemerkt, dat die methode, althans voor Quinty, beter werkt.

 

Zo gezegd zo gedaan. Quinty werd drie tot vier keer naar het verstek gestuurd, terwijl ik zelf de lange lijn bediende. De eerste keer werd er geen correctie met de lange lijn gegeven en begon ze te blaffen. De laatste keren fungeerde de lange lijn als "stop" voor de pakwerker en blafte Quinty al aanhoudender. Daarop volgde de beloning door de pakwerker met de mouw.

 

Bij het verlaten van het veld toonde Quinty het enthousiaste en bijna doorgedraaide gedrag, dat ik van moeder Orsa ken, zeer gefixeerd op de pakwerker. Erg mooi!

 

Al met al een geslaagde en zeer motiverende training voor baas en hond.

We liggen op schema voor het examen van 17 maart.


Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    GRLpGpAG (dinsdag, 20 juli 2021 10:52)

    1