Training speuren en pakwerk

Vandaag hebben Linda en ik met 4 honden gespeurd op akker.

 

Ixy.

Zij kreeg haar tweede spoortje voorgeschoteld en dat ging goed ondanks erg straffe wind. Ik zal nu regelmatiger met haar gaan speuren.

 

Quinty.

De inmiddels geheel herstelde Quinty heeft ook al enkele weken niet meer gespeurd. Ze kreeg een volledig IPO.1-spoor met drie voorwerpen. De "gang" zit er nog steeds in, maar dat wordt al beter qua rust en concentratie. De drang naar voren is voorbeeldig. Ze speurde geconcentreerd en verwees alle voorwerpen, hoewel nog steeds met hulp. Ze week geen moment van het spoor af. De harde wind deerde haar daarbij niet.

 

Ook Linda's honden Lea en Stella lieten een prachtig uitgewerkt spoortje zien!

 

Pakwerk met Quinty.

Quinty werd tot voor enkele weken nog steeds op de "tafel" bewerkt en het aanblaffen bleef nog wat achter. Sindsdien heb ik dagelijks meer aandacht aan dat blaffen besteed en met succes.

Zelf ben ik van mening, dat ze de tafel ontgroeid is en wil ik haar graag bewerken bij het aanblaffen op mijn eigen manier, die me altijd goed beviel. Tot nu vond ik de vorderingen niet opzienbarend. Bovendien is de sprong van de tafel voor de hond en voor mij te riskant in verband met de kans op blessures.

 

Vandaag gingen Linda en ik naar het terrein in Uelsen. Ik heb me met jongehondenmouw en stok achter een verstek verstopt tot Linda met Quinty op het midden van het veld verscheen.

Doel was nu: aanblaffen en belonen. Daarvoor werd slechts één verstek gerevierd.

 

Aanvankelijk was Quinty op zoek naar de "pakwerker". Ze ontdekte al snel, waar ik stond. Volgens afspraak stuurde Linda Quinty in de richting van het aanblafverstek. Ik stond vandaag voor het verstek met de mouw achter mijn rug en de stok in de andere hand.

Het was meteen helemaal goed. Quinty kwam met grote snelheid op mij af en begon vlak voor mij aanhoudend te blaffen, waarna ik haar beloonde met de mouw. De jongehondenmouw was feitelijk te zacht en bood feitelijk te weinig bescherming tegen de onverwoestbare en verwoestende beet van Quinty.

Deze oefening werd vier keer herhaald met mij als pakwerker en nog één keer met Linda als pakwerker. Zij kon dan ook ervaren hoe energiek Quinty de oefening oppakte en hoe beknellend de beet was.

De laatste aanblafoefening was voor mij als pakwerker. Quinty kreeg van Linda het commando de mouw te lossen. Dit ging al goed maar nog steeds niet geheel vrijwillig. Quinty zat zo in de drift, dat ze na het lossen Linda in haar linkerdijbeen pakte. Dat deed behoorlijk pijn maar Linda is niet kinderachtig.

 

Dit waren geweldige oefeningen met Quinty. We gaan dit in de komende weken regelmatig herhalen en zullen doorgaan tot het revieren van twee verstekken. Quinty is goed op schema en erg op dreef.

Tevredenheid alom.


Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    GRLpGpAG (dinsdag, 20 juli 2021 10:45)

    1